Informacja na
temat rozliczeń

W ramach umowy dystrybucyjnej otrzymujesz od Stoen Operator fakturę, która stanowi rozliczenie świadczenia usługi dystrybucji. Faktura zawiera rozliczenie za poprzedni okres rozliczeniowy i mogą być do niej dołączone prognozy zużycia.

Rozliczenie następuje zgodnie z wybraną przez Ciebie grupą taryfową i dokonywane jest w okresach rozliczeniowych ustalonych w umowie o świadczenie usług dystrybucji.

Jako klient indywidualny, w grupie taryfowej G, masz możliwość wyboru między miesięcznym, półrocznym i rocznym okresem rozliczeniowym.

  • Jeżeli wybierzesz półroczny lub roczny okres rozliczeniowy, opłat za energię elektryczną będziesz dokonywać co dwa miesiące na podstawie wystawianej faktury VAT oraz na podstawie prognoz zużycia.
  • W innym przypadku będziesz dokonywać opłat na podstawie faktur VAT otrzymywanych co miesiąc.

Jeżeli prowadzisz małą lub średnią firmę (drobny handel, punkty usługowe, punkty gastronomiczne, sklepy, przychodnie zdrowia, itp.) dokonujesz opłat za energię elektryczną co miesiąc na podstawie wystawianej faktury VAT.

Wskazania licznika do rozliczenia przyjmowane są na podstawie odczytu dokonanego przez reprezentującego Stoen Operator kontrolera. Terminy odczytu wskazań licznika ogłaszamy w zawiadomieniach wywieszanych w widocznych miejscach (np. w gablocie budynku). Odczyt podany przez Ciebie możemy wykorzystać do rozliczenia tylko wtedy, gdy kontrolerowi Stoen Operator, z przyczyn od niego niezależnych, nie udało się pozyskać odczytu z licznika w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku braku możliwości pozyskania danych pomiarowych w powyższy sposób Stoen Operator wyznacza dane szacowane zgodnie z IRiESD. Więcej informacji na temat odczytu wskazań licznika znajdziesz tutaj.

Wszystkie najważniejsze informacje znajdują się na pierwszej stronie i są wyraźnie oznaczone w szarych polach. Dzięki temu z łatwością odnajdziesz najistotniejsze pozycje, których poszukujesz - kwotę i termin płatności.

Faktury drukujemy dwustronnie, więc otrzymujesz mniejszą liczbę kartek. Jeżeli chcesz skorzystać z bardziej ekologicznego rozwiązania, zachęcamy do zarejestrowania się w elektronicznym biurze obsługi klientów eBOK, z którego w każdym momencie masz dostęp do swoich bieżących oraz archiwalnych faktur.

Na fakturze znajdziesz szczegółowe informacje o wyniku rozliczenia zużycia energii elektrycznej dla bieżącej umowy o świadczenie usług dystrybucji zawartej ze Stoen Operator.

Klienci indywidualni Stoen Operator wybierają najczęściej 6-miesięczny okres rozliczeniowy i otrzymują fakturę za energię elektryczną raz na pół roku. Do faktury dołączone są trzy blankiety, na podstawie których należy dokonać płatności.

Faktura zawiera rozliczenie za poprzedni okres rozliczeniowy i powinna być dostarczona nie później niż na 7 dni przed wymagalnym terminem płatności. Jeśli nie otrzymałeś faktury w tym czasie, powinieneś zgłosić ten fakt telefonicznie, mailowo lub osobiście w Biurze Obsługi Klientów - Dystrybucja. Opóźnienie w zapłacie powoduje naliczenie ustawowych odsetek za zwłokę.

Przed kontaktem ze Stoen Operator prosimy o przygotowanie numeru konta umowy, który znajduje się w prawym górnym rogu faktury. Znacznie ułatwi to załatwienie sprawy.

Objaśnienia poszczególnych elementów faktury:

Objaśnienia poszczególnych elementów faktury

Faktura
Faktura
Faktura

1. W przypadku, gdy na Twoim koncie rozliczeniowym pojawi się nadpłata, jeśli nie wyrazisz innej woli, zaliczymy ją na poczet płatności w najbliższym okresie rozliczeniowym. Jeśli jednak interesuje Cię inna forma wykorzystania tych środków, masz kilka możliwości:

  • zwrot nadpłaty na wskazany rachunek bankowy,
  • przeksięgowanie nadpłaty na inne konto rozliczeniowe w Stoen Operator (możesz również przekazać swoją nadpłatę innemu Klientowi, np. członkowi rodziny),
  • zwrot nadpłaty za pośrednictwem przekazu pocztowego (dotyczy tylko Klientów indywidualnych).

Nadpłata zostanie zwrócona lub przeksięgowana na podstawie pisemnego wniosku w ciągu 14 dni od daty otrzymania przez nas takiej prośby. Wniosek należy przesłać na adres korespondencyjny Stoen Operator lub złożyć w Biurze Obsługi Klientów - Dystrybucja (dane kontaktowe znajdziesz na dole strony). Pobierz formularz dyspozycji dotyczącej nadpłaty

2. W przypadku, gdy na Twoim koncie rozliczeniowym pojawi się niedopłata, doliczymy ją do pierwszej płatności w najbliższym okresie rozliczeniowym. Pamiętaj jednak, że od nieterminowych płatności naliczane są odsetki ustawowe.

W przypadku zgubienia faktury skontaktuj się z nami, możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • informacje o płatnościach i podgląd faktur dostępne są całodobowo w elektronicznym biurze obsługi klientów eBOK. Zachęcamy do uruchomienia tej usługi,
  • telefonicznie lub poprzez e-mail możesz pozyskać dane potrzebne do dokonania płatności takie jak kwota, termin wpłaty, numer konta Stoen Operator, numer zaginionej faktury,
  • w Biurze Obsługi Klienta możesz otrzymać duplikat faktury.

Poniżej przedstawiamy czynniki, które mogą wpłynąć na wysokość faktury za energię elektryczną. Zastanów się, czy nie dotyczą one Twojej faktury:

  • w miesiącu, w którym przypadało rozliczenie nie było rzeczywistego odczytu licznika – faktura jest wystawiona tylko na podstawie wskazań szacunkowych;
  • w ostatnim okresie rozliczeniowym zacząłeś/łaś korzystać z dodatkowych urządzeń elektrycznych (czajnik elektryczny, kuchenka mikrofalowa, kuchenka elektryczna, przepływowy ogrzewacz wody, piec akumulacyjny, grzejnik konwektorowy, zamrażarka, itp.);
  • w ostatnim okresie rozliczeniowym korzystałeś/łaś czasowo z urządzeń, które mogły powodować wyższe niż zwykle zużycie energii elektrycznej (np. dogrzewałeś mieszkanie, używałeś klimatyzatora, cyklinowałeś podłogi itp.);
  • zmieniły się warunki rozliczenia, tzn. zmieniła się Taryfa dla dystrybucji energii elektrycznej, lub zmieniłeś/łaś grupę taryfową.

Jeżeli po przeanalizowaniu faktury i powyższych informacji nadal kwestionujesz wysokość rozliczenia, złóż reklamację.

Opłata OZE, czyli opłata pobierana na wsparcie rozwoju odnawialnych źródeł energii elektrycznej, została wprowadzona do rozliczeń za świadczone usługi dystrybucji energii elektrycznej dla wszystkich Odbiorców końcowych mocą ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478), zwaną również „Ustawą OZE”.

Opłata OZE obowiązuje od dnia 1 lipca 2016 roku.

Podmiotem odpowiedzialnym za pobranie opłaty OZE od Odbiorców końcowych, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej Stoen Operator, jest Stoen Operator (będący jednocześnie „Płatnikiem opłaty OZE”) lub sprzedawcy kompleksowi. Całość pobranej opłaty OZE jest przekazywana do Operatora Systemu Przesyłowego elektroenergetycznego (PSE S.A.), który gromadzi środki z tytułu opłaty OZE, a następnie przekazuje je operatorowi rozliczeń energii odnawialnej (Zarządca Rozliczeń S.A.), który przeznacza tę opłatę na rozwój odnawialnych źródeł energii, pokrycie kosztów swojej działalności oraz na ewentualne pokrycie niedoboru środków na rachunku opłaty przejściowej.

Informację na temat obowiązującej stawki opłaty OZE znajdziesz w Taryfie dla dystrybucji Stoen Operator

Opłata OZE jest obowiązkowa dla każdego Odbiorcy końcowego, a pobierana jest na podstawie faktur za usługę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia dystrybucji, wystawianych przez sprzedawcę energii lub na podstawie faktur za usługę dystrybucji energii elektrycznej, które wystawia Operator Systemu Dystrybucyjnego.

Czym jest opłata OZE i dlaczego pojawiła się na mojej FV?

Opłata OZE została wprowadzona do rozliczeń za świadczone usługi dystrybucji dla wszystkich Odbiorców końcowych mocą ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478 z późn. zm.) zwaną również „Ustawa OZE” i obowiązuje od 1 lipca 2016 roku.

Z czego wynika Opłata OZE?

Opłata OZE pobierana jest na wsparcie rozwoju odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Całość pobranej opłaty OZE jest przekazywana do Operatora Systemu Przesyłowego elektroenergetycznego (PSE S.A.), który gromadzi środki z tytułu opłaty OZE, a następnie przekazuje je operatorowi rozliczeń energii odnawialnej (Zarządca Rozliczeń S.A.), który przeznacza tę opłatę na rozwój odnawialnych źródeł energii, pokrycie kosztów swojej działalności oraz na ewentualne pokrycie niedoboru środków na rachunku opłaty przejściowej.

Jak opłata OZE jest wliczana?

Stawka opłaty OZE wynosi od 1 stycznia 2018 roku 0,00 zł/MWh, tj. 0,00 zł/kWh brutto (0,00 zł/MWh, tj. 0,00 zł/kWh netto) i naliczana jest od każdej zużytej jednostki energii elektrycznej (wyjątkiem są tutaj tzw. Odbiorcy przemysłowi, dla których ustawodawca wprowadził współczynniki korygujące w zależności od wielkości zużywanej energii elektrycznej i sposobu jej wykorzystania).

Czy jest naliczana dla wszystkich Klientów tak samo?

Stawka opłaty OZE dla wszystkich Klientów jest jednakowa. Wyjątkiem są tzw. Odbiorcy zużywający energię elektryczną w wysokości powyżej 100 GWh rocznie, którzy złożyli w Urzędzie Regulacji Energetyki stosowne oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 3 ustawy o OZE oraz uzyskali status tzw. Odbiorcy przemysłowego.

Podstawą do obliczenia opłaty OZE pobieranej od Odbiorcy przemysłowego, który złożył ww. oświadczenie i dla którego wartość współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy o OZE, wyniosła:

  1. nie mniej niż 3% i nie więcej niż 20% – jest 80% stawki opłaty OZE,
  2. więcej niż 20% i nie więcej niż 40% – jest 60% stawki opłaty OZE,
  3. więcej niż 40% – jest 15% stawki opłaty OZE.
Czy opłata OZE jest obowiązkowa?

TAK, opłata OZE jest integralną częścią opłat dystrybucyjnych na fakturze.

Zgodnie z Ustawą o OZE, opłata jest obowiązkowa dla każdego Odbiorcy energii elektrycznej, a do jej pobierania uprawniony jest sprzedawca energii (w przypadku zawartej kompleksowej umowy sprzedaży energii i świadczenia usług dystrybucji) lub Operator Systemu Dystrybucyjnego (w przypadku zawartej odrębnej umowy o świadczenie usług dystrybucji), który jest jednocześnie "Płatnikiem opłaty OZE".

Z myślą o wygodzie naszych Klientów wdrożyliśmy nową usługę dostępną dla użytkowników Elektronicznego Biura Obsługi Klientów. Więcej informacji tutaj.

1. Na czym polega?

Klienci płacą za świadczone usługi dystrybucji według cen i stawek opłat właściwych dla danej grupy taryfowej określonej w Taryfie.

Rachunki wystawiane są na podstawie:

  • Rozliczenia dokonywanego w okresach rozliczeniowych ustalonych w Umowie o świadczenie usług dystrybucji
  • Na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego.
  • Na podstawie odczytu dokonanego przez pracownika Stoen Operator lub przez klienta.
  • Terminy odczytów wskazań licznika ogłaszane są przez Stoen Operator w zawiadomieniach wywieszanych w widocznych miejscach.

Nie chcesz się martwić się o terminy opłat? Wypróbuj polecenie zapłaty!

Dlaczego warto:

Rachunki zawsze będą opłacane w terminie, ponieważ to Stoen Operator pilnuje terminów płatności oraz wysyła polecenie pobrania opłat z rachunku klienta zgodnie z terminem wskazanym na fakturze.

Jednorazowe wyrażenie zgody uwalnia od konieczności samodzielnego dokonywania opłat w banku, czy na poczcie

Klient może kontrolować wysokość opłat, gdyż nadal przynajmniej 14 dni przed terminem płatności będzie otrzymywał faktury, jedyna zmiana to adnotacja na fakturach o automatycznym regulowaniu opłat.

2. Dlaczego warto?

Rachunki zawsze będą opłacane w terminie, ponieważ to Stoen Operator pilnuje terminów płatności oraz wysyła polecenie pobrania opłat z rachunku klienta zgodnie z terminem wskazanym na fakturze.

Klient może dysponować środkami na swoim rachunku, aż do dnia terminu płatności.

Klient może odwołać pojedyncze polecenie zapłaty, a także w dowolnym czasie zrezygnować z usługi.

W zdecydowanej większości banków polecenie zapłaty jest bezpłatne.

3. Jak uruchomić usługę?

Wystarczy wypełnić druk:
Deklaracja zgody - firmy

Deklaracja zgody - osoby fizyczne

Wcześniej dobrze jest sprawdzić czy bank, w którym klient ma konto należy do Porozumienia Międzybankowego w sprawie stosowania Polecenia Zapłaty.

Ważne, aby:
  • Deklarację wypełnić w dwóch egzemplarzach, gdyż jeden z nich zostaje w Stoen Operator drugi natomiast przesyłany jest przez Stoen Operator do banku klienta.
  • Złożyć podpis identyczny z kartą wzorów podpisów złożoną w swoim banku
Wypełnioną deklarację można:
  • przesłać na adres: Stoen Operator Sp. z.o.o., ul. Nieświeska 52, 03-867 Warszawa z dopiskiem "Polecenie Zapłaty"
  • zostawić w Biurze Obsługi Klientów - Dystrybucja ul. Rudzka 18 w Warszawie

Usługa jest aktywna w ciągu 14 dni roboczych od daty dostarczenia deklaracji do Stoen Operator

4. Rezygnacja z usługi

Chcąc zrezygnować z usługi należy wypełnić formularz odwołania zgody oraz wysłać na adres Stoen Operator Sp. z.o.o., ul. Nieświeska 52, 03-867 Warszawa z dopiskiem "Polecenie Zapłaty" lub złożyć w Biurze Obsługi Klientów - Dystrybucja ul. Rudzka 18

Odwołanie polecenia zapłaty - firmy

Odwołanie polecenia zapłaty - osoby fizyczne

5. Regulacje prawne

24 X 2012 zmiany w obsłudze Polecenia Zapłaty:

  1. Zmiana pojęć - płatnik i odbiorca w miejsce dotychczas w nomenklaturze bankowej funkcjonowały pojęcia: dłużnik i wierzyciel.
  2. Możliwości odwołania najbliższej niezrealizowanej płatności w formie polecenia zapłaty (odwołanie polecenia zapłaty) na podstawie dyspozycji płatnika, złożonej najpóźniej na jeden dzień roboczy przed terminem płatności.
  3. Możliwości złożenia przez płatnika dyspozycji zwrotu polecenia zapłaty w terminie:
    - 8 tygodni (tj. 56 dni kalendarzowych) od dnia dokonania obciążenia rachunku bankowego płatnika – w przypadku, gdy płatnikiem jest osoba fizyczna niewykonująca działalności gospodarczej lub
    - 5 dni roboczych od dnia dokonania obciążenia rachunku bankowego płatnika – w przypadku pozostałych płatników
  4. Możliwości realizacji poleceń zapłaty bez ograniczeń kwotowych.
Na czym polega?

Poczta Polska to gwarancja bezpieczeństwa Twoich wpłat.
Opłat za rachunki z tytułu korzystania z usługi dystrybucji w Stoen Operator można dokonywać z preferencyjną prowizją 1,75 zł w placówkach Poczty Polskiej.

Przypominamy także, że:
  • prowizja 1,75 zł jest pobierana tylko od wpłat dokonywanych na oryginalnych blankietach Stoen Operator, od wpłat dokonywanych na innych drukach pobierana jest prowizja aktualnie obowiązująca na Poczcie (2,50zł)
  • jeśli pracownik Poczty nie może zeskanować kodu kreskowego z blankietu opłat, ani odczytać i wprowadzić ręcznie do komputera cyfr zamieszczonych pod kodem kreskowym, wtedy od wpłaty pobranej na podstawie takiego blankietu Poczta pobierze obowiązującą aktualnie prowizję (2,50zł). Trudności ze skanowaniem kodu mogą wystąpić w przypadku zniszczonych blankietów.
1. Na czym polega?

BluePay to sieć płatności gotówkowych
Możliwość opłat gotówką na oryginalnych blankietach za rachunki za usługi dystrybucji Stoen Operator.

Prowizja 1,99 zł

2. Gdzie można płacić?

W punktach, w których znajdują się terminale oznaczone nazwą BluePay - w salonikach prasowych Kolporter, w mKioskach Aspiro, salonach Mediaexpert, elektromarketach Avans, na terenie Warszawy i całego kraju.

3. Potwierdzenie płatności

Potwierdzeniem płatności dla Klienta jest paragon. Płatność księgowana jest w Stoen Operator z datą jej dokonania (tą samą, która jest na paragonie). Na koncie Klienta środki są widoczne w czasie n+2 (np. przy wpłacie dokonanej w środę pieniądze będą na koncie w piątek), dlatego chcąc potwierdzić dokonanie płatności należy mieć przy sobie paragon.

4. Bezpieczeństwo

BluePay ma status Krajowej Instytucji Płatniczej i podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego, co gwarantuje bezpieczeństwo dokonywanych transakcji.

Z płatności BluePay można korzystać od 01.04.2014.

Na czym polega?

Możliwość opłat za rachunki z tytułu korzystania z usługi dystrybucyjnej w Stoen Operator.

Mokotów: Modzelewskiego 27 poniedziałek–piątek 10:00–17:00 Przystanek „Smoluchowskiego” Linia nr 165, 174, 218, 365

Wola: Płocka 35 poniedziałek–piątek 10:00–18:00 Metro „Płocka” Przystanek „Metro Płocka” Linia nr 10, 11, 13, 26, 27

Wawer: Korkowa 96 poniedziałek, środa, piątek: 10:00–18:00 wtorek, czwartek: 8:30–16:00 Przystanek „Potockich” Linia nr 115, 173, 305, 402, 520

Opłata kartą oraz gotówką (w przypadku gotówki na oryginalnych blankietach) bez prowizji. Potwierdzeniem płatności jest paragon. 

Klienci, którzy nie posiadają oryginalnych blankietów mogą dokonać wpłaty pod warunkiem, że będą w posiadaniu niezbędnych danych do wpłaty. Dane jak poniżej powinny być zapisane na kartce papieru, którą wystarczy podać kasjerowi w punkcie płatniczym.

Dane niezbędne do dokonania wpłaty:

  • dane wpłacającego (imię i nazwisko i adres)
  • numer rachunku bankowego i nazwa odbiorcy (bezwzględnie wymagane dane)
  • numer faktury lub wskazanie czego dot. należność, adres punktu dostawy energii elektrycznej (jako tytułem wpłaty)
  • kwota do zapłaty (bezwzględnie wymagane dane)

Potwierdzeniem wpłaty również jest paragon.

Z uwagi na brak dostępu do systemu bilingowego uzyskanie powyższych informacji w punkcie płatniczym nie jest możliwe. Wpłaty dokonane w punktach płatniczych widoczne są na koncie Klienta w ciągu 2 dni od daty wpłaty.

W punktach płatniczych nie są dokonywane zwroty nadpłat.
W celu zwrotu nadpłaty Klient powinien skontaktować się korespondencyjnie lub osobiście z BOK w Stoen Operator.