Dlaczego
występują przerwy w
dostawie energii
elektrycznej?

  • koniecznością przeprowadzenia prac konserwacyjnych i modernizacyjnych w sieci elektroenergetycznej (przerwy planowane);
  • awariami lub uszkodzeniami w sieci elektroenergetycznej (przerwy awaryjne);
  • uszkodzeniami lub koniecznością przeprowadzenia prac eksploatacyjnych w wewnętrznej instalacji elektrycznej obiektu, niebędącej częścią sieci elektroenergetycznej.

Zgodnie z przepisami prawa, urządzenia elektroenergetyczne muszą być poddawane okresowej konserwacji. Ze względów bezpieczeństwa większość prac wymaga wyłączenia konserwowanych odcinków sieci, urządzeń spod napięcia. Takie wyłączenia powodują czasowe przerwy w dostawach energii do odbiorców. Przerwy planowane są również spowodowane koniecznością rozbudowy naszej sieci.

O planowanych pracach, odbiorców zasilanych z sieci nN, informujemy
z 5-dniowym wyprzedzeniem. Informacje o planowanych przerwach w dostawach energii przekazywane są za pomocą:

Awarie sieci elektroenergetycznej związane są z uszkodzeniem jej elementów. Sytuacje takie powstają głównie wskutek zjawisk pogodowych (wichury, burze, opady śniegu, szadź), szkodliwego działania osób trzecich (np. niewłaściwe prowadzenie prac budowlanych, a szczególnie prace ziemne, zdarzenia drogowe, włamania i kradzieże) oraz usterek elementów sieci.

Przerwy awaryjne są zdarzeniami nagłym i nieplanowanymi, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć.

W skutek zjawisk pogodowych (wichury, burze, opady śniegu, szadź) oraz migracji ptactwa mogą nastąpić krótkie, kilkusekundowe przerwy w dostawach energii elektrycznej. W tych przypadkach ma miejsce działanie urządzeń tzw. automatyki zabezpieczeniowej, która zabezpiecza urządzenia przed ich trwałym uszkodzeniem, jednocześnie chroniąc odbiorców przed dłuższymi przerwami.

Przerwy w dostawie energii mogą wystąpić także z powodu awarii instalacji domowej lub wewnętrznej linii zasilającej budynki.

W sytuacji, kiedy wystąpi przerwa w dostawie energii elektrycznej, w pierwszej kolejności sprawdź
 w Portalu planowanych wyłączeń i awarii, czy jest to przerwa planowana lub awaria. Jeżeli w Portalu planowanych wyłączeń i awarii nie ma informacji o zaplanowanej przerwie lub potwierdzonej awarii, w zależności od typu Twojego obiektu, sprawdź:

Zabezpieczenia takie jak bezpieczniki (wkładki topikowe, potocznie nazywane korkami) w tablicy rozdzielczej, zabezpieczenia przedlicznikowe na klatce schodowej oraz czy u sąsiadów i na klatce schodowej jest światło.

Zabezpieczenia takie jak bezpieczniki (wkładki topikowe potocznie nazywane korkami) w tablicy rozdzielczej, zabezpieczenia przedlicznikowe na zewnątrz budynku oraz czy w sąsiednich budynkach jest światło.

Jeśli zabezpieczenia są wyłączone lub przepalone oraz u sąsiadów, na klatce schodowej lub ulicy jest światło, oznacza to, że usterka nastąpiła najprawdopodobniej w instalacji wewnętrznej lokalu mieszkalnego i należy jak najszybciej indywidualnie skontaktować się z administratorem/właścicielem budynku lub uprawnionym elektrykiem. W tym przypadku zgłoszenie tej usterki do Stoen Operator jest nieuzasadnione.

Jeżeli ww. zabezpieczenia są włączone, a u sąsiadów, na klatce schodowej lub na ulicy nie ma światła, to najprawdopodobniej przyczyną przerwy w dostawie energii elektrycznej jest wyłączenie planowane lub awaria w sieci elektroenergetycznej.

W celu zgłoszenia awarii sieci elektroenergetycznej Stoen Operator skorzystaj z formularza
w naszym Portalu planowanych wyłączeń i awarii lub zadzwoń pod numer 22 821 31 31.

Niezależnie od przyczyny przerwy (w działaniu sieci elektroenergetycznej Stoen Operator) organizujemy pracę służb technicznych w taki sposób, aby zminimalizować czas jej trwania.

Dla bezpieczeństwa zalecamy, aby na czas trwania przerwy w miarę możliwości odłączyć od instalacji wewnętrznej wszystkie urządzenia elektryczne z niej zasilane.

Wznowienie dostawy energii nastąpi bez osobnego powiadamiania, również pod Twoją nieobecność.

W przypadku, gdy zauważyłeś:

  • otwarte drzwi do stacji transformatorowej lub skrzynki/złącza kablowego,
  • zerwane przewody linii napowietrznej,

PILNIE zadzwoń do Call Center Stoen Operator pod numer telefonu
22 821 31 31
.

W przypadku, gdy podczas prowadzonych przez siebie prac:

  • uszkodziłeś podziemny kabel,
  • zerwałeś przewody lub uszkodziłeś słup linii napowietrznej,

PILNIE zadzwoń do Call Center Stoen Operator pod numer telefonu
22 821 31 31
.

W sytuacji zagrożenia życia i mienia należy powiadomić również służby ratownicze pod numerem 112.

Maksymalny dopuszczalny czas przerw w dostawach energii jest uregulowany przepisami prawa1.

W przypadku obiektów zakwalifikowanych do grupy przyłączeniowej IV2-V3 (niskie napięcie) jednorazowe przerwy nie mogą trwać dłużej niż:

  • 16 godzin dla przerwy planowanej,
  • 24 godziny dla przerwy nieplanowanej.

W ciągu roku dopuszczalny łączny czas trwania przerw jednorazowych długich4 i bardzo długich5 w dostawach energii elektrycznej wynosi:

  • 35 godzin dla przerw planowanych,
  • 48 godzin dla przerw nieplanowanych.
  1. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 22 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego.
  2. Grupa IV - podmioty przyłączane bezpośrednio do sieci rozdzielczej, o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV oraz mocy przyłączeniowej większej od 40 kW lub prądzie znamionowym zabezpieczenia przedlicznikowego w torze prądowym większym od 63 A.
  3. Grupa V - podmioty przyłączane bezpośrednio do sieci rozdzielczej, o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV oraz mocy przyłączeniowej nie większej niż 40 kW i prądzie znamionowym zabezpieczenia przedlicznikowego nie większym niż 63 A.
  4. Przerwy długie - trwające nie krócej niż 3 minuty i nie dłużej niż 12 godzin.
  5. Przerwy bardzo długie - trwające nie krócej niż 12 godzin i nie dłużej niż 24 godziny.

Czas trwania przerwy nieplanowanej jest liczony od momentu uzyskania przez Stoen Operator informacji o jej wystąpieniu do czasu wznowienia dostarczania energii elektrycznej.

W przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerw w dostawach energii elektrycznej przysługuje Ci bonifikata za niedostarczoną ilość energii elektrycznej. W tym celu złóż wniosek o jej udzielnie. Przyznana bonifikata zostanie uwzględniona w rozliczeniu za najbliższy okres rozliczeniowy1.

Zgłoszenie informacji o awarii nie jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o bonifikatę.

  1. Zgodnie z par. 45 ROZPORZĄDZENIA MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią: Przedsiębiorstwo energetyczne, z którym odbiorca zawarł umowę przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej albo umowę kompleksową, uwzględnia udzieloną bonifikatę w rozliczeniach za najbliższy okres rozliczeniowy.

We wniosku:

  • napisz, że ubiegasz się o bonifikatę z tytułu przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej,
  • wskaż miejsce i czas przerwy, której dotyczy wniosek,
  • podaj swoje dane (imię, nazwisko/nazwa firmy), numer partnera handlowego oraz numer konta umowy. 

pon-pt 8:00 - 15:00
ul. Rudzka 18
01-689 Warszawa

Pisemnie na adres korespondencyjny:

Stoen Operator Sp. z o.o.
ul. Nieświeska 52 
03-867 Warszawa 

W postaci skanu pisma lub
wiadomość mejlowej wysyłając
na adres:

operator@stoen.pl

Praca pogotowia energetycznego Stoen Operator

Pogotowie energetyczne Stoen Operator to służby techniczne pracujące 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Jego zadaniem jest usuwanie awarii i jak najszybsze wznowienie dostaw energii elektrycznej do odbiorców.

Wezwanie Pogotowia energetycznego oraz jego interwencja jest niezasadna, jeśli awaria nie dotyczy sieci dystrybucyjnej Stoen Operator. Wewnętrzne instalacje w budynku lub mieszkaniu nie są własnością operatora sieci dystrybucyjnej energii elektrycznej.

Wytyczne i wskazówki prowadzenia robót budowlanych w pobliżu czynnych sieci i urządzeń elektroenergetycznych znajdziesz tutaj