Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo Energetyczne, do końca 2023 roku zainstalowane i skomunikowane z systemem centralnym liczniki zdalnego odczytu mają osiągnąć w kracju poziom co najmniej 15% odbiorców wyposażonych w tego typu liczniki. W Stoen Operator zobowiązanie to dotyczy ok. 170 tys. odbiorców do końca 2023 roku. Obecnie Stoen posiada 200 tys. szt. liczników zdalnego odczytu, a liczba ta stale się powiększa.
W ramach Projektu pn. „Zakup i montaż liczników zdalnego odczytu u klientów warszawskiej sieci dystrybucyjnej (Część A)”, Stoen Operator zainstalował u odbiorców 210 tys. liczników zdalnego odczytu. Pierwsza Faza Projektu obejmowała montaże w dzielnicy Praga Południe oraz Targówek.
Projekt współfinansowany z Funduszu Modernizacyjnego w ramach Programu Priorytetowego 4.7 Zeroemisyjny system energetyczny Elektroenergetyka – Inteligentna infrastruktura energetyczna.
![](/files/2023-07/meter-big-3.png)
Co to jest inteligentny licznik?
- urządzenie elektroniczne mierzące pobór i wprowadzenie do sieci energii elektrycznej
- umożliwia odczyt wskazań w sposób zdalny (kontroler poboru energii nie powinien już dokonywać odczytu licznika w sposób tradycyjny, poza sytuacjami awaryjnymi)
- komunikacja z licznikiem odbywa się poprzez bezpieczny protokół z zastosowaniem szyfrowania danych
- licznik umożliwia zdalne włączenie i wyłączenie zasilania przez Stoen Operator
- licznik posiada lokalny interfejs radiowy, szyfrowany bezpiecznym protokołem, poprzez który możesz uzyskać dostęp do wskazań licznika w czasie zbliżonym do rzeczywistego (w zależności od licznika, interfejs może działać w standardzie Wireless M-BUS lub P1, który może się komunikować z licznikiem w celu odebrania tych danych*)
* W celu aktywacji interfejsu lokalnego prosimy o złożenie wniosku (link do wniosku z załącznika) w Biurze Obsługi Klienta – Dystrybucja (ul. Rudzka 18, Warszawa) lub przesłać skan wniosku na mail:
![Wskazania licznika](/files/2023-07/1682670486-meter-read-auto.png)
Wskazania licznika są podstawą do rozliczenia usługi dystrybucji oraz energii elektrycznej pobranej w danym okresie rozliczeniowym. Dane odczytane zdalnie z licznika Stoen Operator przekazuje Twojemu sprzedawcy energii elektrycznej.
![](/files/2023-07/workers-big-2.png)
Korzyści z inteligentnych pomiarów
Dla Klienta
- brak wizyt kontrolera poboru energii
- możliwość uzyskania dostępu do wskazań licznika w czasie zbliżonym do rzeczywistego*
- możliwość uzyskania dostępu do szczegółowych danych o zużyciu np. dobowym, godzinowym**
- możliwość skorzystania przez odbiorców z nowych taryf oraz rozliczeń w oparciu o dane rzeczywiste**
Dla Operatora Sieci
- Stoen Operator, dzięki danym zbieranym przez inteligentne liczniki, będzie mógł efektywniej zarządzać siecią i optymalizować jej pracę
- liczniki umożliwią szybszą identyfikację awarii w sieci niskiego napięcia oraz lepszą obsługę Klienta
* W celu aktywacji interfejsu lokalnego prosimy o złożenie wniosku (link do wniosku) w Biurze Obsługi Klienta – Dystrybucja (ul. Rudzka 18, Warszawa) lub przesłać skan wniosku na mail:
** W zależności od oferty Twojego sprzedawcy energii.
![Ważne!](/files/2023-07/info.png)
Wymiana licznika nie powoduje zmiany warunków umowy. Nie ponosisz dodatkowych kosztów związanych z wymianą licznika zgodną z harmonogramem wyznaczonym przez Stoen Operator. Harmonogram instalacji liczników zdalnego odczytu znajdziesz w zakładce Harmonogram wymian liczników. Wcześniejsza wymiana licznika jest możliwa na Twój wniosek i tylko taka wymiana jest płatna – wniosek można pobrać ze strony internetowej Stoen Operator z zakładki Licznik na życzenie.
![Pracownik dokonujący wymiany licznika ma imienny identyfikator](/files/2023-07/user.png)
Uwaga na oszustów!
Pracownik dokonujący wymiany nie prosi o zapłatę, czy o podanie Twoich danych. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt pod numerem telefonu 22 821 31 31.
![](/files/2023-07/1687787468-meter-new.png)
![](/files/2023-07/1687787474-meter-new.png)